تبلیغات
«فبشر عباد الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه» - بدعت
تاریخ : دوشنبه 24 تیر 1392 | 05:39 ب.ظ | نویسنده : سید حمزه واقفی

ماه مبارک رمضان را به تمام برادران اهل سنت تبریک عرض میکنم 

این شبهه را بنده با جواب مختصر بیان میکنم لطفا برادران اهل سنت منصفانه نقد کنند

ایا صلاة تراویح بدعتی است از عمر؟؟؟

این مطلب در كتاب صحیح بخاری - چاپ دارالاحیاتراف العربی - كتاب صلاة التراویح - باب فضل من قام رمضان - صفحه ۳۵۱ - حدیث ۲۰۱۳ موجود می باشد.

ابی سلمه بن عبد الرحمن می گوید من از عایشه پرسیدم نماز پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در ماه رمضان چگونه بود ، پس عایشه گفت : رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم چه در ماه رمضان و چه غیر از ماه رمضان بیشتر از ۱۱ ركعت نمی خواندند ، چهار ركعت می خواندند پس نپرس كه پیامبر چقدر خوب و چقدر طولانی نماز می خواند ، سپس پیامبر چهار ركعت نماز می خواند پس نپرس كه چقدر نماز پیامبر خوب و طولانی بود ، سپس سه ركعت می خواندند. من از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پرسیدم كه آیا شما قبل از نماز وتر می خوابید ، پیامبر به عایشه فرمود چشمم می خوابد ولی قلبم نمی خوابد.

نتیجه این حدیث : ثابت شد كه پیامبر به غیر از نماز های یومیه چه در ماه رمضان و چه غیر آن نماز دیگری نمی خواندند.

عمر در شبی از ماه رمضان به مسجد می آید و می بیند كه مردم دسته دسته و جدا نماز می خوانند ، عمر گفت اینهایی كه جدا جدا نماز می خوانند بیایند با هم نماز بخوانند و یك نفر پیش نماز باشد و بقیه پشت آن نماز بخوانند بهتر است ، پس عمر اراده كرد و آنها را با ابن كعب جمع كرد ، سپس شب دیگر با عمر به مسجد آمدند و دیدند كه مردم با ابن كعب به جماعت نماز می خوانند پس عمر گفت : این چه بدعت خوبی است و عمر گفت اگر آخر شب بخوانید بهتر است ولی اینها اول شب می خوانند.

 كتاب صحیح بخاری - چاپ دارالاحیاتراف العربی - كتاب صلاة التراویح - باب فضل من قام رمضان - صفحه ۳۵۱ - حدیث ۲۰۱۰

پس طبق نقل بخاری عمر بن الخطاب دستور به جماعت داد و از کرده خود خشنود بود و می گفت «نعم البدعة هذه...» (این چه بدعت خوبی است؟!صحیح بخاری، ج 1، ص342

قسطلانی آن را تشریع عمر می داند عمر آن را با تعبیر بدعت آورد; چون پیامبر برای مردم جماعت خواندن نماز تراویح را بیان نکرده و درزمان ابوبکر نبوده است.ارشاد الساری ج 4، ص656

عینی: عمر تعبیر «بدعت» آورد; چون پیامبر جماعت را برای این نماز تشریع نکرد و در زمان ابوبکر هم نبود.عمده القاری، ج 11، ص126

آقای عبد الرزاق صنعانی (استاد بخاری) این روایت را نقل میکند" عن ابن عمر انه کان لا یقوم خلف الامام فی رمضان" او هیچ وقت در ماه رمضان نماز را پشت سر امام جماعت نمیخواند و نخواند.
_ مصنف جلد 5 صفحه 264 حدیث 7742 و 7743

روایت دیگری را آقای ابن ابی شیبه در مصنف خودش نقل کرده است ج 2 ص 166 با همین مضمون.
اینکه ابن عمر مسخره میکرد تراویح را باز با سند صحیح در منابع اهل سنت نقل شد.
آقای عبد الرزاق نقل کرده: " عن مجاهد. قال: جاء رجل الی ابن عمر. قال اصلی خلف الامام فی رمضان؟"
شخصی آمد پیش ابن عمر و سؤال کرد که آیا در رمضان شما پشت سر امام نماز میخوانی یا نه؟ بخوانم یا نخوانم؟
" قال أتقرأ القرآن؟ قال نعم. قال ... کانک حمار صل فی بتک".

گفت : آیا بلدی قرآن بخوانی؟ گفت آری. گفت : چرا میروی پشت سر امام مینشینی و مثل درازگوش ، ساکت و هیچی نمیخونی.
یعنی عبد الله بن عمر تشبیه میکنه نمازخوانهای تراویح را به حمار.مصنف عبدالرزاق ج 4 ص 264 و همچنین مصنف ابن ابی شیبه ج 2 ص 106 حدیث 7715 و کتابهای دیگر

علاوه بر این اقایان اهل سنت مرجعیت علمی اهل بیت را نمیتوانند انکار کنند: هیچ یک از ائمه ما نماز مستحبی ماه رمضان را به جماعت نمیخواندند.




  • وبلاگ شخصی
  • قالب وبلاگ
  • ضایعات